Leadership

Velika je razlika između šefa i vođe. Šef ovisi o autoritetu, vođa o dobroj volji. Šef stvara strah, vođa entuzijazam.

Ljudi rade za šefa jer trebaju, dok za vođu jer to žele. Neki od nas su radili za šefa: gledamo sve prilike za otići na kavu i cigarete. 30 minuta prije kraja radnog dana svi su gotovi i pripremaju se za odlazak. Ljudi se žale za bilo kakav dodatni napor. Skoro 60% tvrtki imaju manjak potencijala za vodstvo.

Zašto je tako teško biti vođa?

Ne postoji nijedna knjiga ili jasne upute koje trebate pročitati i postati vođa. Postoje samo smjernice kako biti na pravom putu. Postoji ideja zvana „zlatni krug“ vodstva, koja kaže: za dobiti najbolje rezultate ljudi trebaju znati ŠTO, KAKO i ZAŠTO rade.

  1. ŠTO – Vođa treba davati jasne instrukcije. Kada nekome nešto govorimo, često podrazumijevamo da nas drugi potpuno razumiju.  Svi znamo kako to često nije ispunjeno i možemo se sjetiti hrpe situacija kada nismo znali što se od nas točno traži kada nam je povjeren neki zadatak.
  2. KAKO – Vođa treba zaposliti ljude koji već znaju napraviti posao, ili ih razviti.  Prvi su često skupi ili ih je teško pronaći. Razviti ljude znači pomoći im da nauče samostalno obavljati zadatke. Vođa razvija ljude dajući im kvalitetnu povratnu informaciju. Tijekom procesa učenja, vođa se treba koncentrirati na DOBRE stvari koje osoba radi. Na taj način osoba dobije motivaciju, samopouzdanje i smjernicu kojom treba ići. Jednom kada osoba postane kompetentna, vođa se treba koncentrirati na stvari koje treba popraviti.
  3. ZAŠTO – Jako malo ljudi zna zašto obavlja posao. Većina ljudi posao radi zbog plaće ili profita, ali to su samo rezultati. Da čovjek bude motiviran, treba znati zašto obavlja posao, koja je njegova svrha, kako time pomaže drugim ljudima i općenito zbog čega uopće dolazi na posao, što može promijeniti. Kada radimo nešto do čega nam nije stalo, osjećamo stres. Kada nam je stalo do nečega, osjećamo strast.  Ljudi rade više i kvalitetnije ako osjećaju strast prema onomu što rade.

Vještine vođenja mogu se naučiti i to je upravo ono što radimo u Toastmasters klubu. Svaki član kluba može vježbati vještine vođenja kroz uloge u našem klubu. ŠTO može vježbati kroz uloge Toastmastera i Generalnog evaluatora, gdje svakom članu svog tima treba dati jasne instrukcije što se od njih očekuje tijekom sastanka. Ipak, najznačajnije uloge za vježbanje vještina vođenja u ovom klubu su uloge EVALUATORA ili MENTORA. Cilj tih uloga je razviti ostale članove kluba.  Kroz uloge evaluatora ili mentora svaki član kluba može vježbati sva tri aspekta kvalitetnog vođenja:

ŠTO – dati  jasne primjere što je bilo dobro u govoru, te jasne sugestije što i kako treba popraviti. Ovo je bitan aspekt vođenja jer ukoliko se govorniku daje jasne sugestije kako nešto popraviti, govornik će znati na čemu točno treba raditi da bi u budućnosti bio bolji.

KAKO –kod prvih nekoliko govora, cilj je podići govornikovo samopouzdanje i pokazati mu da može u budućnosti postati dobar govornik.  Treba se usredotočiti više na pozitivne stvari i pomoći govorniku da ih još dodatno poboljša. Jednom kada govornik dobije samopouzdanje, treba se koncentrirati na stvari koje treba poboljšati.

ZAŠTO – motivirati govornika. Treba mu dati razlog zašto nastaviti raditi na govorima i poboljšavati govorničke vještine. Treba ga podsjetiti zašto se uopće pridružio klubu i pomoći mu da ispuni svoj cilj. Ako govornik zna svoje zašto, a zna što treba poboljšati, više će raditi na poboljšanju svojih vještina i postati bolji govornik.

Svatko od nas će u nekom dijelu života biti vođa. Bilo u poslovnom svijetu kao dio unutar organizacijske hijerarhije ili privatno kao roditelj ili prenoseći neka svoja znanja i vještine. Svaki član ovog kluba može vježbati vodstvo kroz ulogu evaluatora. Preuzmite tu ulogu i time razvijte svoje vještine vođenja, a istovremeno i govorničke vještine ostalih članova kluba!

Mirko Čorić